Vr. 5 en Za. 6 juni Sedona > Prescott - Reisverslag uit Prescott, Verenigde Staten van Freddy - Marianne & Marry Smits - Reekers - WaarBenJij.nu Vr. 5 en Za. 6 juni Sedona > Prescott - Reisverslag uit Prescott, Verenigde Staten van Freddy - Marianne & Marry Smits - Reekers - WaarBenJij.nu

Vr. 5 en Za. 6 juni Sedona > Prescott

Door: Marianne Marry en Freddy

Blijf op de hoogte en volg Freddy - Marianne & Marry

07 Juni 2009 | Verenigde Staten, Prescott

Vrijdag 5 juni
Flagstaff - Sedona

Vanmorgen rustig aan gedaan want eigenlijk zijn alle plaatsen die we op ons verlanglijstje hadden staan al bezocht. Niet dat we zo’n haast hebben gemaakt maar omdat we gepland een flink aantal dagen over zouden houden zodat we het waar we wilden rustig aan konden doen en wat langer konden blijven.

Richard Schraa gaf ons de tip op de site om de oude weg 89A van Sedona naar Flagstaff te nemen. Wij kwamen toevallig van de andere kant en de weg is er niet minder fantastisch om, echt schitterend. Allereerst de afslag genomen naar Oak Creek Canyon, een groene canyon, die hadden we in Arizona nog niet gezien.
Omdat hier langer dan elders water blijft stromen, komen hier erg veel diersoorten omdat ze hier alles hebben, water, bescherming en voedsel !

Bij de entree staan wel 8 stands met potterie en sieraden van de Navajo indianen.
Er was 1 meneer die een heel boekwerk had om te laten zien hoe hij met zijn vrouw de sieraden vervaardigden om het gewenste resultaat te hebben. Prachtig en bewonderenswaardig, maar er hing ook een heel mooi prijskaartje aan zijn sieraden.
Da's dan jammer! We hadden het hem van harte gegund.

We rijden via een steil omhoog slingerende weg naar Slide Rock State Park, dus onze nationale parkpas werkt hier niet. $. 10,= entree naar wat een soort recreatiesite blijkt te zijn. Van oorsprong is het een homestead uit 1907 van de Pendly familie. De heer Pendly heeft een irrigatiesysteem ontwikkeld voor dit gebied dat tot op vandaag nog wordt gebruikt. Het huis en alles eromheen is intact gebleven. Slide Rock ligt in een mooie stroom waar mensen kunnen zwemmen. De grap is dat ze bovenaan beginnen en zich via de stroomversnellingen naar beneden laten glijden. Een Sliding Rock dus (ik had het anders geïnterpreteerd maar dit is ook heel logisch).
We bekijken de boel en hebben ontzag voor de jonge mannen en vrouwen die vanaf een hoge rots in het water duiken. Chapeau, ik deed het niet.
Met de mooie scenery van Oak Creek Canyon om ons heen zitten we lekker te lunchen om daarna onze weg te vervolgen richting Sedona.

Sedona doemt op uit het niets met een en al bedrijvigheid. Het is een erg toeristisch
plaats, veel winkeltjes en restaurantjes en veel terrassen. Dat laatste spreekt ons erg aan en we besluiten om 14.00 u. een Motel te zoeken. Het wordt het Star Motel en we krijgen een kamer met een eigen patio met zitje én uitzicht op de enorme rode rotsen.
Je kunt hier van alles doen maar alles is wel erg op het toerisme ingesteld en de prijzen in de winkels en restaurants liggen minstens 30 % tot 50% hoger dan elders.
De Sirloin steak van gisteren was 11,95 excl. tax en hier 23,95. We hebben zo’n mooi plekje dat we besluiten eten te bestellen bij de BBQ gast schuin tegenover en deze op ons terras op te eten, flesje wijn erbij en voor $. 27,= incl. tax en tip zitten we heerlijk te genieten van een full rack of smoked ribs , homemade fries and salade.

Heerlijk relaxen is ons motto deze laatste week en volgens mij gaat dat lukken.
Tijdens het schrijven van dit verhaaltje gaat langzaam de zon onder en maakt de rode rotsen met zijn laatste licht nog mooier dan ze al waren. Ik ga ervan genieten.
Tot morgen.

Zaterdag 6 juni 2009
Sedona > Prescott AZ.

Vanmorgen na een ontbijtje met lekkere koffie op onze eigen patio, de boel weer gepakt en weggereden door het Red Rock State Park. We nemen de 179 South die ons langs mooie vergezichten over de Red Rocks, onder de I 17 door naar het Montezuma NM voert. We slaan direct een dirtroad in en hobbelen onze weg richting Montezuma Well. Onderweg stoppen we bij PithouseRuin waar wensen gezamenlijk hebben geleefd in een soort kuil met een vloer van platgewreven droge klei, de omtrek werd bepaald door allemaal palen en ook het dak. De muren en het dak werd van water met Red Rock zand gemetseld. Hier speelde het sociale leven zich af. Vuurplaats voor warmte en koken en 1 centrale ingang. Door naar de well (bron) dit blijkt een meer te zijn zonder zuurstof. De natuurlijke bronnen op de bodem bevatten zoveel CO2 dat zuurstof niet meer aanwezig is. Daardoor zijn er ook vreemde dieren te vinden in dit meer. Algen, amphroditen (soort garnaaltje) en bloedzuigers. In de wanden zitten doorlaten die het omringende land van water voorziet. Het is hier dan ook mooi groen.

We moeten opnieuw rekening houden met slangen, schorpioenen en weet ik wat meer maar dat geven we op. We zien toch niets. Maar we hebben dan de temperaturen ook mee, normaal kun je hier niet lopen van de hitte, maar wij worden vergezeld door een lekker briesje, bijna overal waar we komen.

We gaan door naar Montezuma Castle NM. Een nederzetting in de rotsen van 5 etages die rond 1100 zijn gebouwd. De ontdekkers dachten te maken te hebben met nederzettingen van de Azteken vandaar de naam. Het is een kunstwerk waar architecten een uitdaging aan zouden hebben. Kijk op : www.nps.gov/moca écht bijzonder. Inhammen in de rotsen zijn dichtgemetseld met daken van palen en modder waarop dan weer een etage met behulp van de aanwezige rotsen werd gebouwd. Echt geweldig. Wat een historie.

Vanuit Montezuma NM vervolgen we de 260 die ons snel naar de 89A S voert waar we de scenic drive vervolgen die we van Flagstaff naar Sedona ook hadden.
Deze weg voert ons opnieuw hoog de bergen in en we komen bij Jerome een klein kopermijnstadje dat er heel Zuid-Frans uitziet. Het is een heel mooi dorpje met een heel speciale sfeer en veel restaurantjes. Dan weer verder over de kronkelende weg door de Black Hills waar we fantastisch bloeiende Yucca’s zien.

We hebben enkele bakken Ceasar Salade met kip gekocht en die eten we lekker op voor een late lunch op een mooie picknick plek.

We belanden ca. 16.00 u. in Prescott waar we eerst wat winkels aandoen om dan op zoek te gaan naar een Motel. Da’s nog geen makkie. We belanden in een Econolodge die de naam Colony Inn draagt, maar het had met voldoende fantasie ook de staatsgevangenis kunnen zijn. Grijs en ruitjes van 15x15 …….Maar ja er is plek en dat was bij de anderen niet het geval.
Een uur na aankomst ziet Freddy allemaal politie de parkeerplaats oprijden en er wordt een vrouw uit haar auto gehaald, die kunstjes als : “volg de vinger“en “loop over de streep”moet doen en hierbij mocht ze niet eens de arm van de agent vasthouden. Ze wordt dan ook meegenomen door de agenten. Stom dronken dropje !!!