Ma. 1 en Di. 2 juni Page - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Freddy - Marianne & Marry Smits - Reekers - WaarBenJij.nu Ma. 1 en Di. 2 juni Page - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Freddy - Marianne & Marry Smits - Reekers - WaarBenJij.nu

Ma. 1 en Di. 2 juni Page

Door: Marianne Marry en Freddy

Blijf op de hoogte en volg Freddy - Marianne & Marry

04 Juni 2009 | Nederland, Almelo

Maandag 1 juni 2009

Page - Arizona

Vanmorgen vroeg wakker en om 08.50 u. lopen we al bij Walmart boodschappen te doen.
Omdat we nogal ver van het kantoor van het Motel zitten, kunnen we op de kamer niet internetten en moet Marianne maar met de laptop naar het kantoortje van de receptie.

Daar lezen we de email van Anny en Bertus dat Femie za. 30 mei om 15.00 u. is overleden.
Het was niet onverwacht maar toch zijn we uit ons doen...

Gisteren hebben we geboekt voor de Antelope Canyon Tour en om 11.15 u. melden we ons op de afgesproken plaats. We worden met nog 11 anderen ingedeeld bij “Al” een forse, gezellige Navajo meneer. Trouwens, dat hebben we nog niet gemeld, dit hele Antelope Canyon-gebied is eigendom van de Navajo Nation. Zij hebben het gebied in hun bezit en de exploitatie, waarvan ze slechts sinds 1990 gebruik maken, levert ze eindelijk wat inkomsten op. We worden in terreinwagens vervoert naar de ingang van de Slotcanyons.De rode kleur van de rotsen duiden op het hoge ijzergehalte van de rotsen.

Eenmaal in de “slot canyon “ val je van de ene verbazing in de andere. Wat een belevenis is het zien van deze kloof die pas sinds 1990 door de Navajo Nation open werd gesteld voor toerisme. Tot die tijd lag het gewoon op hun land en werd duidelijk ook gebruikt voor schietoefeningen gezien het grote aantal gaten bij en naast de ingangen.
Nu is het een lonend bedrijf. Al wijst ons tijdens de tocht door de kloof op de mooiste plekjes om te fotograferen. Water en wind hebben hier een onbetaalbaar en onovertroffen kunstwerk
gemaakt. Alle zachte, glooiende en zachtgekleurde rotsen met rondingen dan weer heel sterk en dan weer mild. Het is een geweldige ervaring die we voor geen goud hadden willen missen en een aanrader voor iedereen die hier in de buurt komt. Voor de fotografentour moet minimaal 3 dagen van te voren worden geboekt. Op ons reisschema vindt je de website om e.e.a. te bekijken maar ook het telefoonnummer om te boeken.

Bij terugkomst even een wandeling door het dorp gemaakt en daarna een lekker terrasje gepikt voor een lunch.

Daarna de auto gepakt om naar de Glen Canyon Dam te gaan. Het Visitor Centre mag alleen onder strenge controle worden betreden. Je weet maar nooit wie er op het idee komt de dam op te blazen en de gevolgen daarvan zouden niet te overzien zijn…. Ja, ja dat weten we allemaal wel. Maar het komt allemaal zo “over de top” over. Amerika hé !

De Glen Canyon Dam is 1 van de vele dammen die zijn voordeel doet met de Colorado Rivier, het stuwmeer “Lake Powel” is het waterreservoir voor slechte tijden en de kracht van het water wordt gebruikt voor het opwekken van stroom. Lake Powel is een groot recreatiemeer in een scenery die je niet kunt bedenken.
We nemen alles in ons op en wandelen genietend langs de mooie punten.

Eenmaal terug in het Motel is het "back to reality" en gaat Freddy voor het Westernkanaal waar The man from Snowy River en Pale Rider de revue passeren. Marry en Marianne gaan even naar de Laundramat om de was weg te werken. Voor zo’n $ 6,00 en 1,5 u. later is de boel weer schoon in de koffer.

Mooie, fijne, relaxte dag.

Dinsdag 2 juni

Page - AZ - Holbrook

Vandaag moet eerst even de voet op het pedaal om van Page naar het Petrified Forest te komen ten noord-oosten van Holbrook. We nemen daarvoor de 89 S. die ons uitzicht biedt op de Echo Cliffs. We rijden door tot de 160 N. en volgen die tot Tuba City, daar nemen we de 264 E. met links en rechts van ons de Painted Dessert in het Hopi Indian Reservation. Mooie bergen, kliffen en canyons incl. dinoprints. We kijken er allemaal niet meer van op. In Pollaca wordt het cafeïne gehalte even weer op peil gebracht in een primitieve Hopi Indian winkel. En even na Jeddito nemen we de 6 S. naar Holbrook en bij het passeren van Halleluja Canyon kijken we elkaar aan met een blik van “het zal wel”.

De rest van de weg is enkel prairie, links en rechts. Eindelijk brengt de I 40 E. ons via afslag 311 naar de ingang van Petrified Forest NP. (versteend hout)

Omdat het inmiddels 13.45 u. is gaan we vandaag een deel van het NF bekijken waarbij we o.a. met een Park Ranger meegaan die ons laat inleven in de tijd dat de eerste mensen dit gebied gingen bevolken. Wat zijn de primaire behoeften om je te vestigen, waar vindt je die in dit gebied. Heel erg leerzaam. Verder hebben we verschillende muurtekeningen gezien en uiteraard heb je ook hierbij interpretaties die niet bij die tijd horen. Telkens weer even een confrontatie met de moderne gedachten en niet de primitieve van die tijd.

Er is nog veel meer te zien maar dat doen we morgen, het is jammer om je hier te haasten want er is nog veel te zien.

Een Gaffelantiloop bok met 3 Hindes doen ons uitgeleide uit het Park. Mooi plaatje !

Tot die tijd….. Econolodge Motel aan de Navajo Boulevard kamer 143 in Holbrook.
Catfish en Steak doen hun werk voor de innerlijke mens.

• 04 Juni 2009 - 17:08

Ans En Jan:

Ha lieverds.
    We zijn net terug van onze vakantie en zie alle verhalen van jullie reis.
    Prachtig om alles te zien en te lezen.Geniet er nog maar van.Groetjes en liefs van ons.