Wo. 3 en Do. 4 juni - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Freddy - Marianne & Marry Smits - Reekers - WaarBenJij.nu Wo. 3 en Do. 4 juni - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Freddy - Marianne & Marry Smits - Reekers - WaarBenJij.nu

Wo. 3 en Do. 4 juni

Door: Marianne Marry en Freddy

Blijf op de hoogte en volg Freddy - Marianne & Marry

05 Juni 2009 | Verenigde Staten, Flagstaff

Woensdag 3 juni 2009
Holbrook - Winslow - Flagstaff AZ

Na wat gemopper en wat misverstanden m.b.t. de weg, vinden we toch de 180 E terug naar Petrified Forest NP waar we gaan bekijken waar we gisteren niet aan toe zijn gekomen.
Voor de ingang is een museum (?) meer een giftshop maar wel één met heel leuke dingen, goed voor de souvenirs. Dan het park in. Diverse overlooks bekijken en fotograferen.

Bij Crystal Forest lopen we de trail van zo’n kleine kilometer die ons de meest mooie en kleurrijke versteende bomen of stukken daarvan laat zien. Sommige hebben kwarts kristallen
En glazige, gekleurde amethist. De één nog mooier en kleurrijker dan de ander.
Er zit een gifgroene hagedis op een steen in de inmiddels bloedhete zon en tilt steeds om en om 2 tegenovergestelde pootjes op omdat de steen te warm wordt. Leuk om te zien !
Onder de indruk van dit mooie gebied verlaten we het weer en gaan....

Op weg naar Winslow, we gaan op zoek naar het “standing on the corner” sign. (Uitleg: The Eagles hebben een liedje “take it easy” waarin een tekst voorkomt “I am standing on the corner in Winslow Arizona, such a fine sight to see, there’s a girl My Lord, in a flat Bedford, slowing down to take a look at me”). Omdat veel fans een foto wilden terwijl ze op een corner in Winslow stonden, hebben ze maar besloten er een attractie van te maken en dat is goed gelukt.

Op “de” hoek staat een standbeeld van een man met zijn gitaar die tegen een lantaarnpaal leunt. Op de muur achter hem zijn de taferelen uit het liedje uitgebeeld, een meisje in een Bedford enz. Zelfs een Eagle is niet vergeten. Ook staat er een echte, knalrode Bedford geparkeerd op de straat. Misschien vindt niemand het iets maar wij zijn wild enthousiast. We versturen en ontvangen sms berichten van onze muziekvrienden. Gaaf ! Hoogtepuntje !!

We gaan de winkel op de andere hoek binnen en we shoppen wat tot de winkeldame een praatje begint. Uit Nederland….? foto !!!! Op een bordje snel The Netherlands geschreven, in de handen gedouwd en foto gemaakt. Een andere bezoeker blijkt niet, zoals de dame veronderstelt uit Nederland te komen maar uit New York, weliswaar geboren in Emsterdèm. The Largest Emsterdèm outside The Netherlands. Okay ! Jij ook op de foto !!!!

De enthousiaste dame vergeet alle spullen die we al op de toonbank hebben gelegd en stelt voor wat muziek te luisteren, Take it Easy uit Hell Freezes Over wordt op een groot scherm gedraaid. De NY man vindt Hotel California de mooiste, dus dat wordt het volgende liedje. We staan met z’n allen te zingen in de winkel. Dame: Yeah, we’re all Eagles fans en vervolgens worden de concerten besproken .….had wel avond kunnen worden. Gezellig.
Wij gaan lekker 18 juli in Arnhem naar het concert !!! We kijken er nu nog meer naar uit.

We vervolgen na een biertje toch maar de weg naar Meteor Crater. Een enorme meteoriet inslag zo’n 50.000 jaar geleden, die een krater van 1200 mtr. doorsnede heeft geslagen in de aarde en een omtrek heeft van zo’n 4 km. en zo’n 175 mtr. diep is. In het Visitor Centre wordt een enorm uitgebreide uitleg gegeven, middels film en documentatie. Een indrukwekkende site om te zien. Het is niet de grootste inslag zoals wij dachten, maar die in Mexico is groter en de oorzaak van het verdwijnen van o.a. de dinosauriërs omdat het na de inslag nog maanden donker bleef en er geen leven meer mogelijk was na deze enorme explosie. Hier werd er ook 170.000 ton grond verplaatst maar dat bleek minder impact te hebben dan die in Mexico. Gelukkig maar.

In Flagstaff vinden we aan de Historic Route 66 een Motel met daarnaast …..effe niet opgelet, een spoorlijn met elke 10 minuten een freight train, whoewhoeoeoeoeoeo !!

Donderdag 4 juni 2009

Flagstaff - Arizona.

Vertrokken voor een dag op en rond Sunset Crater National Monument ten noorden van Flagstaff. Dit keer geen meteoriet maar een vulkaan uitbarsting die deze krater heeft doen ontstaan.
Zoals in alle Visitor Centers krijgen we ook hier een gedegen uitleg met de nodige documentatie. Bij de krater lopen we de trail waar tijdens de wandeling op diverse punten uitleg wordt gegeven over wat je ziet en waarom. We besparen jullie de grootste details maar het is wel een nietig gevoel wanneer je aan de rand van de krater staat omringd door enorme bergen en dat blijken dan ook allemaal vulkanen te zijn. Het overzicht in en om de krater alleen al, is surrealistisch. Alle omringende bergen horen tot de San Francisco Peaks een enorm groot gebied en dit is dan allemaal weer onderdeel van het Coconino NF.

De loop die we in totaal kunnen maken is zo’n 34 mijl, lijkt niet veel maar wanneer je er om de mijl uit gaat voor een overzicht uitgaat duurt het gewoon de hele dag.

De route leidt ons langs diverse Pueblo’s, waarvan Wukoki Pueblo de 1e is. Daarna volgt de mooiste en best geconserveerde, Wupatki Pueblo. Een prachtige nederzetting die ons het leven van de mensen van 1200 n.Chr. laat zien. Je houdt het niet voor mogelijk wat de mensen konden doen met de materialen die daar voorhanden zijn.
Zandsteen is gemakkelijk in gebruik en daarvan werd met behulp van de al bestaande rotsen muren enz gebouwd. Gaten in rotsen blijken uitstekend als trekgat voor de vuren binnen te kunnen dienen. Ook de lavagrond blijkt vruchtbaarder dan vermoedt, er kunnen veel gewassen op worden verbouwd, zoveel zelfs dat er opslagruimtes waren voor slechtere tijden.
Van deze Pueblo’s zijn er hier 5, alleen de overige zijn enkel nog ruines.

Tussen de middag maar even een lunch genuttigd van een ruime bak vers fruit die we vanmorgen hebben ingeslagen.
En we rijden tegen 16.00 u. het park uit terug naar Flagstaff.
We checken deze keer in bij de Travelodge. Poepie goedkoper en poepie mooier ook dan de vorige lawaaibak. We gooien de koffers om de hoek en gaan dan Downtown Flagstaff .
We treffen een heel gezellig centrum aan van een oude stad. In het park(je) staat een heel goeie band te spelen. Lekker, ontspannen sfeertje. We gaan even shoppen voor wat “western gear” voor Freddy en dat lukt aardig.

We gaan even een hapje eten in een restaurant naast het Motel en dan lekker luieren. Oh Ja, we hadden vanavond naar een concert van George Thorogood gewild die hier optreedt. Er waren nog tickets te koop maar vanmiddag hebben we de CD gedraaid en na 2 rondjes hiervan hadden we genoeg Thorogood gehoord. Dus lekker niksen, ontspannen, sport kijken op TV en ikke…..stukkie schrijven en foto’s plaatsen. Nog leuker !!!

• 05 Juni 2009 - 11:25

Riny En Mieke:

Jullie verslag weer gelezen. Wat lijkt me dat toch een opgave om iedere 2 dagen zo'n stuk te schrijven. Mooie foto's erbij geplaatst waarvoor dank. Het is hier hartstikke koud. We hebben de verwarming aan.
    Woensdagavond kerk in Harberinkhoek overladen vol. Mensen stonden achterin.Mooie dienst!!!

• 05 Juni 2009 - 18:43

Richard Schraa:

Gaaf verhaal ! Wij zijn in 1999 ook in de genoemde plaatsen (Winslow, Flagstaff) geweest. Zelfde ervaring, kippevel bij Standing On The Corner. En in 2007 hadden we dezelfde ellendige trein in Flagstaff (Travelodge aan Butler Avenue). Lekkere herrie daar tussen de bergen, slapeloze nacht bijna.

Ben benieuwd naar de komende dagen. Have Fun !

• 06 Juni 2009 - 11:40

Diny En Rene:

Leuke en interessante verhalen, volgens ons kun je straks een boek uitbrengen van jullie avontuur. Zo te zien op de foto's genieten jullie volop en terecht! Benieuwd naar de volgende avonturen, veel plezier.